tisdag 8 september 2009

*P* R *A* G*

Hej mina vänner!
Hoppas allt är bra med er!
Nu är jag hemkommen från Prag! Har haft fyra händelserika dagar tillsammans med mina arbetskolleger! Vilken mysig stad! Jag som är svag för äldre städer med små gränder och pampiga gamla byggnader kände att denna stan föll mig helt i smaken!
Nedan följer ett axplock av alla de bilder som togs under resan!


Pampiga lampor på hotellet KK Hotel Central som vi bodde på i hjärtat av Prag. Hotellet är en före detta teater så det var riktigt tjusig interiör!

Cigarrer bjöds det på till ölen för dem som ville.....



Interiörbilder från hotellet

Små söta pippifåglar

Bild tagen på ett av torgen i Prag stad


Läcker liten båt

Det vackra urverket i gamla stan! Den har ett klockspel kl 12 varje dag.

En av kyrkorna i Gamla stan

Underbara fasadmålningar fanns det på flera byggnader!
Gamla stan by night.

Det kändes magiskt att promenera i stan sena kvällar! Alla byggnader var upplysta och det vilade en sagolik magi över stället!

Vi gjorde ett besök på Svenska ambassaden.

Interiörbild från Svenska ambassaden.
Jag och min kollega Martina som jag även umgås privat med. Vi har känt varann under nästan alla år som jag har bott i Stockholm och det är 8 år nu i september.
Denna bilden är tagen från balkongen på Svenska ambassaden med en enorm utsikt över Prag!



Vi gjorde även ett besök på koncentrationslägret Terezin. Detta har varit ett fängelse för politiska fångar men även en mellanlandning för b la judar innan de slussades vidare till b la Auschwich. Detta var ett uppvisningsläger för Röda Korset, och skulle därmed inte vara lika illa som övriga läger, men det vi fick uppleva under vårt besök var allt annat än uppfriskande! Man kan ju bara tänka sig hur det övriga lägrerna måste ha varit!

Interiör från ett av rummen. Numererade våningssängar, en liten krok till kläder och plats för skor, ett bord i mitten och en liten kamin

Numererade sängar

Interiör duschrum


Ett av fängelserummen

Vissa av rummen saknade fönster.....förstå vilken cellskräck!


Toalett, en av de finare. I vissa rum fanns det bara ett hål i golvet.
Järnsängar
Duschrum. Här trängdes x antal personer under kallt rinnande vatten


En tunnel som ledde till galgbacken och avrättningsplatserna
Ljuset i tunneln
Avrättningsplats
Galgbacken

Interiör från ett större rum
Det var en upplevelse att besöka Terezin samtidigt som det tog väldigt mycket på krafterna. Man kan inte förstå att mänskligheten kan vara så ond! Helt ofattbart!

Detta får avsluta mitt inlägg idag.
Sov gott!

Kram Nadja


4 kommentarer:

  1. Hej
    vad kul med Prag..skulle gärna vilja komma dit någon gång. Jag hoppas att jag och min man får en helg tillsammans i höst..måste nog hem och boka ..tack för att du påminde mig med dina bilder.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. HEJTJOLAHOPP!!
    Så vackra bilder fr prag,,,mysigt ni haft!!
    Minns utverket så väl...jättevackker stad o vill dit igen!!!

    Var med på ett koncentationsläger...man får en ganska otäck känsla när man vandrar omkring..bland alla kala dystra väggar!
    Man förstår ju lite mer huuur hemskt det måste vart..iannan man såg det, käänns ju det sååå avlägset o overkligt!!
    Ucsh ja..vilken hemsk tid!



    ~~Kramelikram ☻ Millan~~

    SvaraRadera
  3. Vilka fina bilder, dit skulle jag gärna åka!

    Annelie

    SvaraRadera
  4. Prag är en helt underbar stad! Såå mysigt! Vi vart där förra året och jag får alltid en speciell känsla i kroppen när jag tänker på Prag....
    Kram kram Lotta

    SvaraRadera

Lilla soffbutiken.se