tisdag 21 juli 2009

I blåbärs skogen

Godkväll!
Idag började vi dagen med att ta en skogspromenad. Vi har en massa blåbärsris i vår skog så tanken va att vi skulle få med oss lite goda bär hem!

Smultron och hallon har vi i trädgården så det blev en härlig blandning vi fick med oss hem till slut! Nedan ser ni ett urval av alla dem bilder som jag tog under vår promenad!

Blåbärsris


*Min fina familj*
Julia har fått en burk med förstoringsglas av sin farmor som hon gillar att stoppa olika saker i! Den fick givetvis följa med ut i skogen!
Många blåbär fanns det........



En riktig trollskog!
Kan ju berätta att när vi fått ihop en halv korg med blåbär hällde Julia ut alla på marken till föräldrarnas "glädje".....Det var bara till att försöka samla upp dem och plocka nya.......Den fina lilla korgen har Julia fått av sin mormor!


"Fina" stenar fanns det oxå i skogen.....
Vi fick ihop en härlig blandning som vi sedan bakade muffins på!! Finns det nåt godare än färsta bär??!! Underbart att bara kunna öppna dörren och ha tillgång till det utanför husknuten!


Vi bakade muffins i dessa fina kakformar som jag köpt på Klara färdiga gå
Gjorde vanlig sockerkakssmet och lade sedan i bären. Busenkelt!

Klart att smeten är godast! Julia gick loss på äggskalen så vi hade skal över hela köksbänken......


Sen blev det saftkalas i trädgården!

Somriga fina muffinsformer från Klara färdiga gå!

Bärmuffins
Vi gjorde även mumsiga dumlemuffins! Gjorde även här vanlig sockerkakssmet och stoppade sedan i en dumlekola i varje form som sedan smälte i ugnen och blev till en god geggig fyllning!
Ett tips är dock att ta två kolor i varje muffins då en var för lite. Mina blev lite för torra....
Nu ska jag gå och lägga mig! Imorgon väntar Kolmården!
Godnatt!
Kram Nadja




2 kommentarer:

  1. Ååå så gott det såg ut!!
    Blir nog en tur till skogen idag, en blåbärspaj är ju aldrig fel =)

    SvaraRadera
  2. Så gott det ser ut. Var en sväng till blåbärsskogen här om dagen jag med. Måste ta en sväng igen så man har mycket bär att äta i vinter:) Ha det bra!

    SvaraRadera

Lilla soffbutiken.se