söndag 17 maj 2009

Söndagstur till Nykvarn


Igår hade jag och min älskade man en barnfri dag och tog en lite trip till Nykvarn och Taxinge Slott. En utflykt jag varmt kan rekomendera! Slottet kallas också kakslottet då det har ett slottscafé med norra Europas största kakbord! Du hittar allt från goda smörgåsar till sagolika tårtor! Man sitter och fikar i slottets bibliotek eller i den underbara slottsparken som ligger vackert på en udde vid Mälaren!
Vi brukar även besöka trädgårdsmässan som hålls i september varje år och julmarknaden som tar sin början i november!
Jag är svag för slottsmiljöer med deras spännande historia!




Taxinge Slott ligger i Nykvarns kommun och hela Nykvarn är en guldgruva för den som gillar inredningsbutiker och mysiga fik! Vi bilade runt lite och hittade riktiga guldkorn som jag vill dela med mig av till er!
Ovan ser ni Fattigstugan som är en handelsbod som säljer gammalt och nytt! Hittade denna roliga rullstol i ett hörn på vinden!


Fattigstugan har olika rum som är inredda med olika saker. Det sälj b la möbler, kuriosa, marmelader, saft, svagdricka, bröstsocker, fina små plåtaskar, gamla bokmärken, honung, smideskrokar......you name it! Värt ett besök! Ett ställe med mycket nostalgi!


Här gör vi ett besök på Mångfaldens Hus som ligger snett mitt emot Fattigstugan. Här har dem servering med lättare luncher och fikabröd och glass.
Här ligger oxå en helt ljuvlig inredningsbutik! Det är som att kliva in i en sagovärd för den som gillar Shabby Shic och den engelska stilen på möbler och detaljer till hemmet! Här finns en salig blandning! Man går garanterat inte tomhänt härifrån!





Interiörbilder från Mångfaldens Hus





Denna fina ängeln fick följa med hem till Dalarö! Den ska stå i Julias rum! Såå fin tycker jag!


Gillar dessa små husen också! Har sett att flera har dem och gillar dem mer och mer för varje gång jag ser dem! Urcharmiga!




Älskade orchidéer! Vita och stilrena!
Hissgardinen ovan är är också fin! Men jag tror tyvärr inte att den skulle göra sig hemma hos oss........men den är fin att ha i ett flickrum tycker jag eller varför inte i ett sovrum! Känns nästan lite kunglig!


En massa ögongodis! Skulle kunna shoppa loss ordentligt här inne!





Här finns även en källare med fullt av fina möbler och inredningsdetaljer från Nordal! Fina byråer och bokhyllor, vitrinskåp och skänkar om vartannat! Blandat med fina detaljer såsom klockor, urnor och lyktor!



Andreas fastnade för detta skåp med skjutdörrar. Jag tycker också att det är himla läckert men svårplacerat iallafall i vårt hem. Vi har inte riktigt dem ytorna....


Interiörbild



Hemma! Förutom ängeln till Julia blev det hallonsaft och flädersaft samt chokladskorpor från Fattighuset som blev bytet för dagen! Men jag laddar redan inför nästa besök!
Kan också tipsa alla barnfamiljer om Lådbilslandet
En nöjespark för alla barn! Här hittar du hopptorn och andra roliga aktiviteter samt även trafikskola för att köra lådbil! Hit ska vi åka med min brorson Melvin och Julia ( lille Liam är ännu för liten.....) så fort det finns tillfälle!
Det finns även ett loppisställe längs med vägen mot Taxinge Slott! Här finns flera bodar och stånd med lite av varje.
Det finns mycket att göra i lilla Nykvarn med andra ord! För mer information besök deras hemsida!
Det blev ett inlägg med många bilder, men det var det värt! Hoppas att allt är bra med er. Har inte hunnit kika in hos er på ett tag, men ser fram emot att göra det ikväll när jag kommer hem och har mer tid!
Ha det gott och sköt om er!
Kram Nadja

6 kommentarer:

  1. Vilken mysig dag, det var ni väl värda!!!
    Jättemycket fint, vi får nog ta oss en tur dit med lilla rosa faran sen när Daniel lyckats bli auktoriserad chaufför;-)

    SvaraRadera
  2. Hallå där, vilken mysig blogg och trevliga tips! Jag har min kompis i S-tälje, hon är inte inredningsintresserad dock, men säger inte nej till utfykter och älskar dessutom fika, som jag, så en tur till Taxinge slott med kakbuffe blir nog inte fel, då kan en o annan trevlig inredningsbutik slinka emellan också: ) Tack för fint tips! Mari.

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig dag ni verkar ha haft!
    Mycket fina saker och jag kan tänka mig att det fanns MYCKET som ville följa med er hem =)

    SvaraRadera
  4. Låter underbart Naddis! =) Du har varit iväg med din MAN skrev du....hmm, har ni gift er?!?! ;-)

    Kramiz Lotta

    SvaraRadera
  5. Hahaha nä Lotta inget giftemål ännu....men han är ändå mannen i mitt liv!
    Tack alla för era fina kommentarer!

    Kram Nadja

    SvaraRadera
  6. Dette så ut som en herlig søndagsutflukt! Mange flotte bilder av fine interiørskatter:)
    Ønsker deg en fin uke!
    Klem AG

    SvaraRadera

Lilla soffbutiken.se